2012-02-03
 21:16:51

Måste lära mig O_o

Måste lära mig när man ska skriva "De" och "Dem"! Som ni säkert har sett, så är jag inte så bra på att skilja dem åt. En tjej skrev ett inlägg på Stardoll hur man ser tänka, så jag ska försöka att förbättra mig. Vill ju inte att andra ska störa sig på mig precis!

"Jag stör mig på när folk skriver "dem" hela tiden. Tex om nån kompis har skrivit en saga och så står det "dem gick och handlade", "dem köpte äpplen", "dem gick hem". Vet inte varför men det är något jag stör mig jättemycket på.

"Dem" ska gå att byta ut mot "mig" i en mening, tex "han köpte en bil till dem!" funkar, eftersom det går skriva "han köpte en bil till mig!". "Han köpte en bil åt jag", så skriver man ju inte.
"De" ska gå byta ut mot "jag". "De ville ha ett nytt nagellack" och "Jag ville ha ett nytt nagellack", det funkar! Inte "mig ville ha ett nytt nagellack".
Väldigt onödig grej och störa sig på, jag är medveten om det. Ursäkta min lila svenskalektion, min svenskalärare har lärt mig detta^ så jag har inte hittat på det ;) Inte riktat mot någon särskild! "



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

Kommentarer uppskattas verkligen! :D

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: